23 / 100

Hvordan være sosial med mobil

Nybegynner

KUNNSKAPSNIVÅ

2 timer

varitghet

Norsk/English

Språk

Del dette kurset

Generelt

Å være sosial med mobil burde jo egentlig være kjempelett. Er ikke det alt en telefon handler om? Å gjøre det lettere å være sosial? Jo det er riktig, men alle som har hatt en smart telefon en liten stund finner fort ut at den brukes til ufattelig mye annet distraherende, og går fra å være et hjelpemiddel til å bli en tidstyv. 

Her ser vi på de mest sentrale elementene med de mest kjente sosiale mediene, og vil prøve å hjelpe med å bruke dem effektivt og på en positiv måte. 

For det siste elementet av sosiale medier er misbruk av dem. Derfor snakker vi om nettvett, og hvordan vi unngår å bli foledet inn i ting vi ikke ønsker.

Etter dette kurset vil du kunne:

Hvem er dette kurset for?

Kurset passer deg som ikke har brukt Sosiale medier før, men også for deg som har en bruker, men ikke helt har forstått hvorfor du har det.

Se denne FØR du deler noe i Sosiale medier

Play Video

Læringsvei

Vi tar en titt på den eldste formen for elektronisk kommunikasjon, nemlig e-post. Og snakker om hvorfor det fortsatt er viktig.

Mailen brukes i dag til:

  1. Å skrive og sende mail og dokumenter “sikkert” til hverandre.
  2. å ha kontroll over hva du leser, og på at du ikke går glipp av noe
  3. som base for å lage kontoer på andre tjenester

 

Facebook – brukes av flest til mest. 

Instagram – Bilder i fokus.  Korte videosnutter

Snapchat – Kort kommunikasjon med humor

TikTok – Korte filmer med snert

YouTube – film i alle format og lengde

  1. Profil = personlig side. Alle må ha en profil
  2. Facebook side = Brukes av en bedrift/artist/politiker osv. for å komme i kontakt med lesere/medlemmer osv. 
    – Du får noen av oppdateringene inn på din nyhetsfeed.
  3. Facebook grupper kan opprettes for hva som helst, og alle med en profil kan gjøre det.
    – Grupper brukes til felles interesser, ønske om å finne venner, eller lære nytt språk f.eks. 
    – Kan også lages til spesielle hendelser som slektstreff, eller en reise.
  4. Vær aktiv. På det du faktisk ikke liker. Da forteller du Facebook at vil se mer av disse tingene. 
  5. Du får ikke et mer sosialt liv uten å vise hvem du er og hva du syns om ting. MEN
  6. Du trenger ikke å dele noe alt. Del det som er riktig for deg. 
  7. Vær positiv. Det er lett å like positive og hyggelige mennesker med samme interesser som seg selv. 
  8. Scrolling kan være underholdene og informativ, men ikke for å finne nye venner eller aktiviteter.

Les mer i denne artikkelen

Hvorfor bruker folk facebook?

  1. Kontakt med venner og famile
  2. For å pleie og utvide interesser
  3. For å følge med på venner/famile/bekjente
  4. Følge kjendiser
  5. Kommersielle brukere – butikker og artister
  6. For å dele et budskap du mener er viktig.
    +++

 

  1. Sjekk innstillingene – personvern. Du trenger ikke å dele alt med alle.
  2. Begrense innsyn i albumene dine.
  3. Begrens hvem som får se bilder du er tagget i. 
    Personverninnstillinger -> vis flere innstillinger. Her kan du styre mye.
  4. Ulike passord til ulike kontoer
  5. Husk å logge av! Du kan logge av alle steder fra et sted. 
    Kontoinnstillinger – sikkerhetsinnstillinger – Hvor du er innlogget. Her kan du avslutte alle øktene du er pålogget.

 

De sosiale mediene er laget for at enkeltindivider skal få muligheten til å spre sitt budskap. Det betyr ikke at alt som deles er sant, ekte, fakta eller sundt. SoMe flommer av personer som er ute etter å skape splid, uenighet, hat og propaganda. Så hvordan vet hva som er rett og feil?

Sjekk videoene under. De tar for seg faktasjekking og kildekritikk. Ikke tro på alt du leser på sosiale medier.

Facebook 

– brukes av flest til mest. 

 

Instagram 

– Bilder i fokus.  Korte videosnutter

Snapchat 

– Kort kommunikasjon med humor

YouTube 

– film i alle format og lengde

TikTok 

– Korte filmer med snert

Nyttige videoer om kildekritikk på sosiale medier

Er kontoen ekte?

Kan vi stole på de vanlige mediene?
Eksperttips for google søk

Nyttige LENKER om TEMAET

Lage en e-post konto – @gmail
Innstillingene i Facebook