18 / 100

Hvordan kommunisere med det offentlige

Nybegynner

KUNNSKAPSNIVÅ

2 timer

varighet

Norsk

Språk

Del dette kurset

Generelt

Det offentlige krever stadig mer og mer av oss når det gjelder å være digitale. Både bank, forsikring, kommune og helsevesen vil aller helst ha kommunikasjonen digitalt. Altså via e-post og pålogginger på sine nettsider.

Dette krever mer av oss, samtidig som det også gjør det lettere å finne fram til vår viktige informasjon når vi trenger den. Du som har meldt interesse for dette kurset vil ønsker å lettere kunne kommunisere og finne infoen om deg selv og dine eiendeler. 

For å gjøre dette enklest mulig for oss, anbefaler jeg alle å skaffe seg BankID, og for alle som har en smarttelefon eller nettbrett, så anbefaler vi også å skaffe oss BankID appen. Den appen gjør at vi ikke trenger å tenke på å ha med seg brikka over alt. I stedet er det nok å ha med seg telefonen.

Etter dette kurset vil du kunne:

Hvem er dette kurset for?

Kurset passer deg som har en mobil og kan bruke den til det enkleste. Men som kanskje tenker at det ikke er noe vits i å ta med seg på tur ut av huset.

Introvideo

Læringsvei

  • Du slipper kodebrikken i hverdagen
  • 2-faktorautentisering på høyeste sikkerhetsnivå
  • Økt sikkerhet mot svindel siden appen viser hvor du forsøker å logge inn
  • FOREBEREDELSE:
    • Ha klar:
      • Oppladet telefon
      • BankID brikken (eller BankID på mobil om du har det)
      • BankID – det personlige passordet du bruker i banken din
      • En konto på google play eller apple id. Ha også klar passordet, selv om ikke det er sikkert du trenger det.
  • Steg 1: Last ned BankID-appen
    • Android
    • IOS
      Sjekk at du er pålogget når du kommer inn. Hvis ikke, gå inn på Play eller Appstore og søk etter: “BankID”
  • Steg 2: Logg inn med BankID og vent i en time
    • Når du først har lastet ned appen, er det bare å følge instruksjonene. Sakte men sikkert lese deg gjennom og utføre det du blir bedt om.
      Husk at du nå er inne på en SIKKER APP, og da kan du trygt gi den tillatelser til det den ber opp. Velg Ja / fortsett / aktiver når du blir bedt om det.
    • Så må du vente 1 time før du kan gjøre resten. Sett på en alarm om en time, ellers glemmer du det, og må begynne på nytt.
  • Steg 3: Fullfør aktiveringen av appen
    • Når en time er gått, må du åpne appen igjen, og fullføre de siste stegene. Dette MÅ du gjøre innen det er gått 2 timer siden vi startet.

Mange kan oppleve at de ikke får aktivert appen fordi de ikke har et aktivt BankID-sertifikat. Det er ett sertifikat knyttet til kodebrikken og et annet knyttet til BankID på mobil. For å komme i gang med BankID-appen trenger man et aktivt BankID-sertifikat knyttet til kodebrikken, skriver Kristin Estil Jacobsen i BankIDs markeds- og kommunikasjonsavdeling på epost til Tek.

– Mange trofaste BankID på mobil-brukere vil derfor oppleve at deres BankID-sertifikat har utløpt, dersom de ikke har brukt kodebrikken på lang tid.

Og dette trenger ikke være i samme bank engang, som vi ble smertelig klar over. For vår BankID på mobil var i utgangspunktet ikke knyttet til den samme banken som hadde det vanlige BankID-sertifikatet.

Dette kan du også sjekke på «Min side», øverst til høye på bankid.no.

BankID og BankID på mobil kan benyttes til å logge inn på nær sagt alle offentlige nettsteder – med høyeste sikkerhetsnivå.

Det betyr alt fra Altinn.no, NAV.no, helsenorge.no, skatteetaten.no, i tillegg til kommuner og fylkeskommuner.

I tillegg til:

 

Oiii. Det er et STORT spørsmål. Men vi vil utvilsomt snakke mye om det på kurset.

HJELP! Det er noe galt som ikke er riktig!

BankID har selv en meget god FAQ, eller Ofte Stilte Spørsmål som gir hjelp til mye. Sjekk den ut her:

https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/ofte-stilte-sporsmal/

Nyttige LENKER TIL TEMAET

Få Bank ID
LAST NED BANKID APPEN HER